We zijn bijna aan het eind van De Biltse Duurzame Schoolweken. Wat een mooie activiteiten stonden er op het programma en wat hebben de kinderen veel geleerd! De derde editie bood niet alleen een gezonde lunch met speciale biologische tomatensoep en een feestelijke bijeenkomst bij het gemeentehuis, maar ook nieuwe inspirerende workshops die duurzaamheid op speelse wijze begrijpelijk maken voor de leerlingen.

Toekomststoel terug bij het gemeentehuis

Op vrijdag 11 oktober was er een speciale bijeenkomst bij het gemeentehuis van De Bilt, georganiseerd door de Grootouders voor het Klimaat De Bilt/Bilthoven. De Toekomststoel, een door Jan Terlouw bedachte symbolische stoel voor kinderen met nog een toekomst voor zich, werd na een reis van zes maanden door de gemeente feestelijk teruggebracht. Kinderburgemeester Cato Snijders overhandigde samen met de Grootouders klimaatwensen van jong en oud aan de wethouders Krischan Hagedoorn en Anne Marie ’t Hart. Het bordes van het gemeentehuis Jagtlust in Bilthoven vormde het decor voor dit inspirerende moment. “Ik wens dat wij in de toekomst met z’n allen zuiniger zijn op de natuur,” zei een leerling, een van de vele wensen die de toekomststoekomst vertegenwoordigde. De bijeenkomst werd muzikaal ondersteund door leerlingen uit groep 7 van de Julianaschool en muzikant Jaap Firet.

Nieuwe workshops

Met de Junior Global Goals als kapstok, gingen de kinderen aan de slag met workshops die gericht waren op oog hebben voor de wereld om je heen, natuurbeleving en zelfredzaamheid. Elke workshop helpt de kinderen om op een creatieve manier te ontdekken hoe zij zelf bij kunnen dragen aan een duurzamere toekomst.

Red Papier: Tijdens deze workshop, verzorgd door Green Side, maakten kinderen hun eigen notitieboek van enkelzijdig bedrukt papier. Op school was al weken van tevoren papier verzameld, waardoor de kinderen het proces van hergebruik van dichtbij konden ervaren. “Ik vond het leuk om zelf een boekje te maken en het voelt goed om zo papier te redden,” zei een leerling uit groep 7. De kinderen leerden niet alleen het praktische aspect van boekbinden, maar kregen ook inzicht in het belang van papierrecycling. Een aspect dat in de workshop nader uitgelicht werd, is dat papier niet oneindig recyclebaar is. In ieder geval niet als het van houtpulp wordt gemaakt. Het resultaat was een uniek en persoonlijk notitieboekje dat de kinderen trots mee naar huis namen.

Sdvdd-RedPapier4
Sdvdd-RedPapier7
Sdvdd-RedPapier9

Alles voor het Perfecte Plaatje: Onder begeleiding van natuurfotograaf Sjaak den Breeje leerden kinderen over de kunst van natuurfotografie. Na een korte uitleg gingen de kinderen de natuur in om zelf foto’s te maken. “Het was leuk om mijn telefoon te gebruiken voor foto’s van de natuur,” zei een leerling enthousiast. Een ander voegde toe: “Ik kon helemaal losgaan en moest echt creatief zijn.” Door de natuur door hun eigen lens vast te leggen, werden de kinderen zich bewuster van de schoonheid en waarde van de natuur om hen heen. Om van elkaar te leren bespreken de kinderen hun foto’s aan de hand van tips van Sjaak na op school.

Sdvdd-PerfectePlaatje07

Debat bij de Boer: Bij landwinkel de Hooierij gingen eigenaresse Martine Wismeijer samen met tuinder Mick van Reem van coöperatie Herenboeren in gesprek met leerlingen over voor- en nadelen van biologisch, zuivel- en vleesconsumptie en een plantaardig dieet. Ook mochten de leerlingen de dieren voeren en aaien, wat voor veel kinderen een hoogtepunt was. “Ik vond de varkens schattig en zacht, maar de kippen hebben me gepikt!” vertelde een leerling uit groep 8 van de Julianaschool. De workshop bracht duurzaamheid als thema dichter bij de belevingswereld van de kinderen door het gesprek aan te gaan over de keuzes die je zelf kunt maken voor een leefbare toekomst.

Sdvdd-DebatbijdeBoer6
Sdvdd-DebatbijdeBoer1

Gouden Randje: In deze workshop, gegeven door Will Klein Sprokkelhorst van Wilderpad, maakten de kinderen bollen met zaden van de goudsbloem. Ze leerden over de helende eigenschappen van deze plant (basis van calendulazalf) en de eetbaarheid van deze bloemen. “Het pap maken van oude kranten was zo leuk, en in het voorjaar gaan we een aantal bollen op het schoolplein gooien!” zei een leerling uit groep 6 van basisschool de Nijepoort enthousiast.

Een workshop die ook aan de voorgaande edities meedeed was het Repair Café: In deze workshop leerden kinderen hoe ze kleine reparaties kunnen uitvoeren, zoals het uit elkaar halen en in elkaar zetten van stopcontacten en het plakken van fietsbanden. “Ik weet nu hoe ik een band moet plakken,” vertelde een leerling trots. Door deze workshop ervoeren de kinderen hoe waardevol het is om iets zelf te herstellen in plaats van weg te gooien. Een andere leerling vulde aan: “Het was heel leuk om met snoeren te werken en ik weet nu hoe een stekker in elkaar zit.”

Sdvdd-RepareerhetZelf08-Julianaschool5b
Sdvdd-RepareerhetZelf07-Julianaschool5b
Sdvdd-RepareerhetZelf03-SmdB6

Groene Avonturen op het Schoolplein: samen met stichting Steenbreek ontwikkelden we de activiteit ‘groene avonturen op het schoolplein’. Bij openbare basisschool de Nijepoort in Groenekan maakten de kinderen een boomspiegel en toverden ze een stenen hoek om in een groene hoek. Dat deden ze met planten van Bijenkans uit Groenekan. Op het programma staat verder nog verrijking van de moestuin met fruitstruiken en vervanging van door natte weersomstandigheden en slakkenplaag verloren gegane planten in het voedselbosje, beiden met plantmateriaal van kwekerij Stekkers. De activiteiten worden aangevuld met lessen uit het boek Soortenschat van Geert-Jan Roebers.

Workshop Stad van de Toekomst bij Sweco: leerlingen van de Julianaschool en Wereldkidz Kievit mochten deze editie naar het toonaangevende architecten- en ingenieursbureau Sweco in De Bilt. Daar gingen de leerlingen met stedenbouwkundigen in gesprek over de ‘Stad van de Toekomst’. Ze bouwden aansluitend met de opgedane kennis hun eigen duurzame toekomstige straat waar ze zouden willen wonen.

Een programma vol nieuwe inzichten

De leerlingen die klaar zijn met het programma gingen naar huis met mooie verhalen, nieuwe vaardigheden en vooral een grotere betrokkenheid bij het thema ‘duurzaamheid’. “Ik heb geleerd dat duurzaamheid niet alleen over de wereld van volwassenen gaat, maar ook over mijn eigen toekomst,” zei een leerling uit groep 8 van de Bosbergschool reflecterend. De Biltse Duurzame Schoolweken zijn meer dan een leerzame ervaring; het is een programma dat kinderen inspireert om na te denken over de wereld om hen heen en hun rol daarin.

Wil je nog meer zien van dit mooie programma? Bekijk dan de fotostream.

De derde editie is mede mogelijk gemaakt met steun van stichting Mens en zijn Natuur.